Metabolizm



Niby każdy o nim słyszał, coś tam jednym uchem wleciało, ale czy na pewno wiemy czym on jest? 
Ciocia Ela skarży się na niego zakładając tę wrzosową sukienkę, która przecież była dobra pół roku temu... Metabolizm. 




Przemianą materii nazywamy przemianę energii zachodzącą w żywych komórkach. Przyspieszony metabolizm nie musi świadczyć o chorobie, a spowolniony nie musi oznaczać tego, że się starzejesz. Zazwyczaj jest to kwestia "naszego uroku", albo prowadzonego przez nas trybu życia. 

Wśród czynników mających negatywny wpływ na nasz metabolizm można zaliczyć:
*Zbyt restryktycjne diety. A przez "zbyt restryksyjne" mam w dużej mierze na myśli diety głodówkowe typu Skinny Girl Diet czy też inny, równie świetny przykład, Dietę Baletnicy. 
*Picie zbyt mało wody. To duży błąd, który do niedawna sama popełniałam. Niedostarczanie wystarczającej ilości płynów do organizmu prowadzi nie tylko do osłabienia odporności, zmęczenia i bólu głowy, ale przyczynia się także do spowolnienia metabolizmu.
*Podjadanie między posiłkami. Tyczy się to zwłaszcza podjadania w nocy.
*Mała ilość snu. Niedobór snu powoduje również zwiększone wydzielanie greliny, czyli hormonu głodu, a co za tym idzie - jesteśmy bardziej głodni, toteż jemy więcej. 
*Żyjesz w stresie. Stres powoduje wzmożone wydzielanie hormonu stresu, kortyzolu, co oznacza, że nasz organizm zaczyna odkładać tłuszcz.


JAK ROZPOZNAĆ SPOWOLNIONY METABOLIZM? 



*"Tendencja" do tycia - szybciej tyjesz, niż chudniesz mimo diet odchudzających. Pojawianie się tkanki tłuszczowej w nowych miejscach, w których wcześniej nie gościła również okazuje się oznaką spowolnionego metabolizmu. 
*Wahania poziomu glukozy we krwi. W ciągu dnia masz huśtawki, jeżeli chodzi o Twoje zachcianki i samopoczucia. Raz czujesz się naprawdę dobrze, a potem gwałtownie obniża się poziom cukru i masz potrzebę zjedzenia co najmniej jednej tabliczki czekolady.
*Odżywiasz się zdrowo, a mimo tego nie potrafisz schudnąć. Ten punkt jest powiązany z pierwszym; jeśli odżywiasz się naprawdę racjonalnie, tj. nie pozwalasz sobie na częsty "skok w bok", starasz się jeść w miarę regularnie i na ogół żyjesz całkiem zdrowo, a mimo tego Twoje obwody i waga stoją w miejscu, to jasna oznaka, że coś jest nie tak. 

CO ZROBIĆ, GDY METABOLIZM JEST SPOWOLNIONY? 



*Nie pomijaj śniadań. W tym, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia jest stety, niestety, sporo prawdy. Nie jedząc ich nie przyczyniamy się w żaden korzystny sposób do naszego wyglądu, a wręcz sobie szkodzimy. Dzieje się tak, ponieważ zbyt długa przerwa między posiłkami sprawia, że nasz metabolizm bardzo zwalnia.
*Codziennie jedz siemię lniane. Z pewnością słyszeliście o właściwościach siemienia lnianego - wśród nich wyróżnia się również przyspieszenie metabolizmu.
*Ćwicz. Na spowolniony metabolizm najlepiej sprawdzają się treningi interwałowe, np. oparte na protokole abaty.
*Jedz regularnie. A najlepiej co 3-4 godziny. Regularne spożywanie posiłków sprawia, że nasz metabolizm pracuje na najwyższych obrotach.
*Pij wodę. Dostarczaj codziennie przynajmniej 1,5 litra. Nie opijaj się - pij małymi łykami, ale regularnie.
*Wysypiaj się. To, dlaczego warto się wysypiać można wyczytać z punktu o niedoborze snu. 

MITY DOTYCZĄCE METABOLIZMU 

*Suplementy/mikstury/czarodziejskie wynalazki. Nieraz widzimy w telewizji reklamy cudownych tabletek, czy innych suplementów, które mają odchudzać czy przyspieszać metabolizm... a zwyczajnie tego nie robią. 
*Nie  jedz po 18. Jeden z najpopularniejszych mitów o odchudzaniu i samym metabolizmie, który słyszał każdy z nas przynajmniej raz w życiu. Ostatni posiłek powinniśmy jeść 2-3 godziny przed snem. 
*Geny. Gdy słyszę, jak z ust kogoś, kogo dieta opiera się na pustych kaloriach twierdzi, że jego wygląd spowodowany jest genami, zalewa mnie krew i bynajmniej nie jest to spowodowane menstruacją. 

PODSUMOWANIE:

*Metabolizm - Przemiana energii zachodząca w komórkach.
*Kiedy z twoją dietą wszystko względnie jest okej, prowadzisz aktywny tryb życia, a mimo tego efekty przychodzą bardzo opornie - może to oznaczać spowolniony metabolizm.
*Czynniki spowalniające metabolizm - m.in. surowa dieta, podjadanie, niedobór snu i wody.
*Czynniki przyspieszające metabolizm - ruch, regularne, zdrowe posiłki, picie wystarczającej ilości wody, zdrowy sen. 






Brak komentarzy

Obsługiwane przez usługę Blogger.