Czy cukier jest taki zły jak mówią?


Wszyscy wiemy, czym jest cukier - nie trzeba tłumaczyć. 
Jednak wielu ludzi nie wie, jakie skutki niesie za sobą jego spożywanie w nadmiernych ilościach. 

POD JAKIMI NAZWAMI UKRYWA SIĘ CUKIER?




Słyszeliście o glukozie, fruktozie, ekstrakcie/syropie słodowo jęczmiennym? To nie wszystko. Cukier kryje się również pod takimi nazwami jak: sok z trzciny cukrowej, karmel, melasa, sok owocowy, bądź jego koncentrat, sacharoza czy też maltoza.

BRĄZOWY CUKIER PRZYJACIELEM?



Z pewnością nasłuchaliście się o brązowym cukrze, który ponoć jest zdrowszy od białego. Akurat. Rafinowany cukier brązowy to nic innego jak najpopularniejszy, biały cukier zabarwiony melasą (która nadaje mu brązową barwę). Tak samo oddziałuje na nasz organizm jak jego biały przyjaciel. Istnieje również druga strona medalu, mianowicie nierafinowany brązowy cukier, którego nie zabarwia się melasą - jego barwa jest naturalna. Czy to oznacza, że nierafinowany jest zdrowy? Niestety, nie jest. Zdrowy cukier nie istnieje. 

GDZIE WYSTĘPUJE?




Wszędzie. No dobra, może trochę przesadziłam. Jednakże najwięcej jest go w:
*Słodycze. Zaskoczenie, prawda? Nikt się nie spodziewał, że słodycze zawierają cukier. A tak całkiem serio. Przykładowo popularny batonik na literkę S na 51 g (czyli jeden baton) ma aż 24 g cukru (w przybliżeniu), czyli prawie 5 łyżeczek. Natomiast cukierki, które zaczynają się na  M i kończą na -ichałki na 100 g zawierają 46 g cukru, czyli niewiele ponad 9 łyżeczek. 

*"Zdrowe" zamienniki słodyczy. 
Jeden z popularniejszych batoników musli zawiera w sobie 35 g cukru (7 łyżeczek) w 50 g. Tak, więcej niż Snickers. Baton musli z lepszej firmy ma tylko (albo aż!) 14,5 g.

*Napoje słodzone.
Kolejna nieprzewidywalna rzecz na tej liście. Najpopularniejszy napój gazowany na świecie - nie muszę tutaj pisać nazwy - na 100 ml zawiera 10,6 węglowodanów. Nie tak źle? Pomyślcie sobie, że całe 10,6 g to cukry proste. Smacznego!

*Syropy, napoje, nektary.
Napoje to nic innego jak cukier i jego krewni, woda i barwniki, czyli zawierające niedozwolone dla soków i nektarów dodatki. Zawartość soku w nich mieści się w przedziale od 0,1 % do 25 %. Imponujące, prawda? Przykładowo, skład jednego z napojów owocowych w 100 ml: 0 tłuszczu, 0 białka, a cukru 8,4 g. Sam cukier. 

Różnica między sokiem i napojem? Soki są otrzymywane z owoców lub warzyw. Nie dodajemy do nich konserwantów, barwników, aromatów czy słodzików. 
Z pewnością każdy z was próbował syropów do herbaty czy nawet wody. Jeden z nich o smaku malinowym zawiera 76 g cukru w 100 ml (nie, to nie jest żart!).
Nektary nie mogą zawierać barwników, konserwantów czy aromatów, a dodatki cukru/miodu nie mogą przekraczać 20 %. W jednym z typowych, sklepowych nektarów można znaleźć 11,8 g cukru.

*Jogurty.
Zdziwko? To nie żart. Nie wspominając o składzie większości jogurtów. W przeciętnym jogurcie znajduje się około 20-25 g cukru, czyli 4-5 łyżeczek. Co z jogurtami naturalnymi? Tutaj bywa różnie. Znajdą się takie, które będą miały 5,2 g węglowodanów, z czego całe 5,2 to cukry proste, ale znajdą się również takie, w których znajdzie się 2,5 g. Jeżeli nie chcesz rezygnować z jogurtów, rób domowy.

SKUTKI "PRZEDAWKOWANIA" CUKRU


Zacznijmy od tego, co samo spożywanie cukru powoduje. Jak możemy się domyślić, nasz poziom glukozy idzie w górę, która gdy spada powoduje spadek serotoniny, zwanej też hormonem szczęścia, a co za tym idzie, skutkuje obniżeniem naszego nastroju, uczuciem głodu i mamy ochotę na coś słodkiego, a to dlatego, że organizm domaga się ponownego podwyższenia glukozy. 
Spożywanie cukru może przyczynić się do:
*znacznego podwyższenia cholesterolu 
* rozwoju nowotworów
*otyłości
*osłabienia układu immunologicznego
*osłabienia wzroku
*powstawania żylaków
*migrenowych bólów głowy
Mogłabym jeszcze długo wymieniać. 

ZAMIENNIKI CUKRU



Jeśli chcesz wyeliminować cukier ze swojego życia, możesz stosować zdrowsze zamienniki, które mogą ci to ułatwić. Wśród najpopularniejszych zamienników można wymienić:
*Miód. Chyba najpopularniejszy zamiennik cukru. Możemy nim np. słodzić herbatę. Jak rozpoznać dobry miód? Prawdziwy zawiera witaminy, m.in. A, C, PP. Najlepiej jest kupować miód skrystalizowany. Miód, który zachowuje płynność po kilku miesiącach jest typowym "podrabiańcem". 
*Stewia. Większość z was pewnie słyszała o wyciągu z rośliny zwanej stewią. Opinie są podzielone - niektórzy twierdzą, że stewia nie jest zdrowa, niektórzy stosują ją jako zamiennik cukru na co dzień. Jeżeli chciałbyś ją stosować, nigdy nie kupuj jej w formie np. tabletek. Dlaczego? Ano, dlatego, że ktoś się przy tym bardzo napracował, a mam tutaj na myśli to, że jest to przetworzony produkt.
*Syrop z agawy.
Smakuje podobnie jak syrop klonowy. Wada? Zawiera fruktozę - cukier prosty. 
*Odwar/ekstrakt z lukrecji.
Lukrecja. Ja sama lubię lukrecję, jednakże zdecydowana większość ludzi jej po prostu nie cierpi. Minus (oprócz smaku dla niektórych ludzi)? Działa moczopędnie i przeczyszczająco. 

JEŚLI CHCESZ OGRANICZYĆ SŁODYCZE:

*Desery zastępuj owocami - Tak, tak. Owoce również zawierają cukier, ale z pewnością jest zdrowszy niż szarlotka w cukierni, która uśmiecha się do ciebie na zakupach.
*Jedz warzywa - Kolejna niemoralna propozycja! Warzywa same w sobie są bardzo mało kaloryczne, toteż sprawdzają się świetnie jako przekąska między posiłkami. 
*Jedz suszone owoce, np. morele, śliwki, jabłka
*Pij wodę, kiedy masz wzmożony apetyt - Kiedy jesteśmy głodni, zdarza się sięgać po niezdrowe przekąski. Zamiast tego świetnym wyjściem jest wybranie wody. 


CZY TO OZNACZA, ŻE MAM CAŁKOWICIE WYELIMINOWAĆ CUKIER?




Nie. W "codziennym" życiu faktycznie najlepiej byłoby go nie spożywać, ale to nie oznacza, że mamy całkowicie przestać jeść słodycze. Z umiarem, raz na jakiś czas jest jak najbardziej dozwolony.









Brak komentarzy

Obsługiwane przez usługę Blogger.